
Zarządzanie projektami
W grupie szkoleń Zarządzania Projektami należy wymienić:
- Zarządzanie Projektami - według IPMA
- Microsoft Project - szkolenie podstawowe
- Microsoft Project - szkolenie zaawansowane
- Zarządzanie zespołem - liderska rola menedżera
- Narzędzia skutecznej komunikacji - współpraca w zespole
- Negocjacje i mediacje
Zarządzanie projektami według IPMA
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest przygotowanie pracowników firmy do zmiany w podejściu do prowadzenia projektów w firmie. Zrozumienie całokształtu zagadnień projektowych ma dostarczyć firmie zespołów oraz menedżerów projektów gotowych do prowadzenia projektów metodą zapewniającą firmie jak najlepsze wyniki teraz i w przyszłości.
Dla kogo
Szkolenie skierowane jest do osób, które teraz lub w przyszłości będą menedżerami projektów prowadzonych w firmie lub członkami zespołów projektowych
Korzyści -czyli czego nauczysz się na szkoleniu
- Prowadzić projekty zgodnie z 4-fazowym modelem "europejskim" (wytyczne IPMA)
- Zarządzać obszarami projektów: czasem, zasobami, kosztami, jakością, ryzykiem, zespołem projektowym,
- Rozpoznawać i wyceniać zagrożenia. Planować działania zapobiegawcze, redukujące lub unikające ryzyk
- Oceniać projekt jeszcze przed przystąpieniem do niego – prowadzić rozpoznanie – poprzez dokładne określenie celów, wymagań, ograniczeń.
- Kontrolować i zarządzać zakresem projektu
- Planować działania w projekcie i ich wzajemne zależności – budować sieć czynności oraz harmonogram Gantta, definiować zapotrzebowanie i zaangażowanie zasobów
- Planować i zarządzać jakością,
- Czym jest i jaką rolę pełni zespół projektowy – jaki powinien być lider, jak
powinien pracować zespół – co tworzy i motywuje, nagradzanie i świętowanie sukcesów
- Definiować budżet projektu
- Prowadzić projekt w fazie realizacji – monitorować wykonanie i odchylenia, wprowadzać działania korygujące
- Oceniać projekt i podejmować decyzje za pomocą wskaźników wartości wypracowanej.
- Prowadzić podsumowanie i rozliczenie projektu w celu poznania słabych i mocnych stron projektu, menedżera i zespołu – tworzenie organizacji samouczącej się
Program szkolenia
WPROWADZENIE- Dlaczego zarządzanie projektami jest tak ważnym elementem działalności firmy
- Skąd wywodzi się zarządzanie projektami.
- Dlaczego zarządzanie projektami ma przynieść korzyści firmie
- Czym jest projekt
- Złoty trójkąt zarządzania projektami – równowaga i konflikt czasu, zasobów i pieniędzy
- Główne elementy i przesłanki sukcesu – czym jest sukces projektu?
- Project Manager – kim jest i jaka jest jego rola w projekcie
- 4-fazowy model prowadzenia projektów w Europie
4-FAZOWY MODEL PROWADZENIA PROJEKTÓW
FAZA ROZPOZNANIA
- Rzetelna analiza i ocena planowanego projektu
- Określenie celów oraz zadań jakie ma realizować projekt – precyzyjna definicja projektu, specyfikacja produktu
- Rozpoznanie ograniczeń
- Założenie ram budżetowych dla projektu
- Otoczenie i jego wpływ na projekt
- Ocena możliwości firmy i opłacalności projektu
- Ocena zasobów potrzebnych do realizacji projektu – możliwości i dostępność
- Wstępna analiza zagrożeń – ogólne definiowanie ryzyka
FAZA PRZYGOTOWANIA
- Precyzyjne definiowanie zadań – budowa struktury podziału pracy,
- Definiowanie zależności między zadaniami, budowanie harmonogramu prac – wykres Gantta,
- Przydzielanie zasobów do zadań
- Ścieżka krytyczna projektu i jej znaczenie dla utrzymania projektu w założonym terminie czasowym
- Ścieżka krytyczna a łańcuch krytyczny
- Przygotowanie budżetu projektu
- Planowanie zarządzania ryzykiem, jakością produktów i projektu, zmianami zakresu, komunikacją
FAZA REALIZACJI
- Kickoff meeting
- Pojęcie planu bazowego – obserwacja odchyleń od planu bazowego
- Monitorowanie realizacji projektu, sprawozdania z realizacji prac projektowych
- Analiza odchyleń – i działania korygujące
- Rozwiązywanie problemów – uruchamiania scenariuszy zarządzania ryzykami, nadzorowanie zakresu, wprowadzanie zmian, zmiana czasu i budżetu projektu, motywowanie zespołu
- Analiza realizacji za pomocą wartości wypracowanej – wydajność kosztów i czasu, szacowany koszt końcowy
FAZA ZAMKNIĘCIA
- Formalne zamknięcie projektu
- Badanie opinii klienta i zespołu projektowego
- Ocena realizacji projektu – dobre i słabe strony
- Zebranie doświadczeń na przyszłość – firma jako organizacja samoucząca się
OBSZARY ZARZADZANIA PROJEKTEM
- Zarządzanie ryzykiem – przewidywanie ryzyk (burza mózgów, listy kontrolne ryzyk, Analiza SWOT, diagram ISHIKAWY), jakościowa wycena ryzyka, planowanie działań na ryzyka (unikanie, przeciwdziałanie, minimalizowanie, przeniesienie)
- Zarządzanie zakresem projektu – definiowanie metody zarządzania żądaniami zmian – przyjmowanie zgłoszeń, analiza i wycena zmiany, decyzja o zmianie, powiadamianie – rola PM i zespołu oceniającego)
- Zarządzanie komunikacją – definiowanie kanałów i metod komunikacyjnych, rozpoznanie zagrożeń i problemów w komunikacji, definiowanie formularzy i narzędzi komunikacji
- Zarządzanie jakością – definiowanie jakości, sposobów i mierników pomiaru, kontrola i plany naprawcze
- Zarządzanie kosztami – planowanie budżetu projektu, źródeł finansowania, ocena wydajności budżetu, szacowanie kosztu końcowego na podstawie wydajności kosztów i harmonogramu, zmiany w budżecie
ASPEKT LUDZKI PROJEKTÓW
- Zespół projektowy – budowa zespołu, dobieranie kompetencji, faza szturmowania, znaczenie zaufania, komunikacja w zespole, wspólnota celów, integracja, nieformalny lider, osoby marudne
- Miejsce ludzi w strukturze organizacyjnej firmy a ich udział i zaangażowanie w projekcie
- Motywacja
- Reakcja na zmiany
- Project Manager i jego rola w zespole projektowym
- Project Manager jako lider