Zarządzanie projektami



W grupie szkoleń Zarządzania Projektami należy wymienić:
  • Zarządzanie Projektami - według IPMA
  • Microsoft Project - szkolenie podstawowe
  • Microsoft Project - szkolenie zaawansowane
  • Zarządzanie zespołem - liderska rola menedżera
  • Narzędzia skutecznej komunikacji - współpraca w zespole
  • Negocjacje i mediacje

Zarządzanie projektami według IPMA


Cel szkolenia


Celem szkolenia jest przygotowanie pracowników firmy do zmiany w podejściu do prowadzenia projektów w firmie. Zrozumienie całokształtu zagadnień projektowych ma dostarczyć firmie zespołów oraz menedżerów projektów gotowych do prowadzenia projektów metodą zapewniającą firmie jak najlepsze wyniki teraz i w przyszłości.

Dla kogo


Szkolenie skierowane jest do osób, które teraz lub w przyszłości będą menedżerami projektów prowadzonych w firmie lub członkami zespołów projektowych

Korzyści -czyli czego nauczysz się na szkoleniu

  • Prowadzić projekty zgodnie z 4-fazowym modelem "europejskim" (wytyczne IPMA)
  • Zarządzać obszarami projektów: czasem, zasobami, kosztami, jakością, ryzykiem, zespołem projektowym,
  • Rozpoznawać i wyceniać zagrożenia. Planować działania zapobiegawcze, redukujące lub unikające ryzyk
  • Oceniać projekt jeszcze przed przystąpieniem do niego – prowadzić rozpoznanie – poprzez dokładne określenie celów, wymagań, ograniczeń.
  • Kontrolować i zarządzać zakresem projektu
  • Planować działania w projekcie i ich wzajemne zależności – budować sieć czynności oraz harmonogram Gantta, definiować zapotrzebowanie i zaangażowanie zasobów
  • Planować i zarządzać jakością,
  • Czym jest i jaką rolę pełni zespół projektowy – jaki powinien być lider, jak
    powinien pracować zespół – co tworzy i motywuje, nagradzanie i świętowanie sukcesów
  • Definiować budżet projektu
  • Prowadzić projekt w fazie realizacji – monitorować wykonanie i odchylenia, wprowadzać działania korygujące
  • Oceniać projekt i podejmować decyzje za pomocą wskaźników wartości wypracowanej.
  • Prowadzić podsumowanie i rozliczenie projektu w celu poznania słabych i mocnych stron projektu, menedżera i zespołu – tworzenie organizacji samouczącej się

Program szkolenia

WPROWADZENIE
  • Dlaczego zarządzanie projektami jest tak ważnym elementem działalności firmy
  • Skąd wywodzi się zarządzanie projektami.
  • Dlaczego zarządzanie projektami ma przynieść korzyści firmie
  • Czym jest projekt
  • Złoty trójkąt zarządzania projektami – równowaga i konflikt czasu, zasobów i pieniędzy
  • Główne elementy i przesłanki sukcesu – czym jest sukces projektu?
  • Project Manager – kim jest i jaka jest jego rola w projekcie
  • 4-fazowy model prowadzenia projektów w Europie

4-FAZOWY MODEL PROWADZENIA PROJEKTÓW
FAZA ROZPOZNANIA
  • Rzetelna analiza i ocena planowanego projektu
  • Określenie celów oraz zadań jakie ma realizować projekt – precyzyjna definicja projektu, specyfikacja produktu
  • Rozpoznanie ograniczeń
  • Założenie ram budżetowych dla projektu
  • Otoczenie i jego wpływ na projekt
  • Ocena możliwości firmy i opłacalności projektu
  • Ocena zasobów potrzebnych do realizacji projektu – możliwości i dostępność
  • Wstępna analiza zagrożeń – ogólne definiowanie ryzyka

FAZA PRZYGOTOWANIA
  • Precyzyjne definiowanie zadań – budowa struktury podziału pracy,
  • Definiowanie zależności między zadaniami, budowanie harmonogramu prac – wykres Gantta,
  • Przydzielanie zasobów do zadań
  • Ścieżka krytyczna projektu i jej znaczenie dla utrzymania projektu w założonym terminie czasowym
  • Ścieżka krytyczna a łańcuch krytyczny
  • Przygotowanie budżetu projektu
  • Planowanie zarządzania ryzykiem, jakością produktów i projektu, zmianami zakresu, komunikacją

FAZA REALIZACJI
  • Kickoff meeting
  • Pojęcie planu bazowego – obserwacja odchyleń od planu bazowego
  • Monitorowanie realizacji projektu, sprawozdania z realizacji prac projektowych
  • Analiza odchyleń – i działania korygujące
  • Rozwiązywanie problemów – uruchamiania scenariuszy zarządzania ryzykami, nadzorowanie zakresu, wprowadzanie zmian, zmiana czasu i budżetu projektu, motywowanie zespołu
  • Analiza realizacji za pomocą wartości wypracowanej – wydajność kosztów i czasu, szacowany koszt końcowy


FAZA ZAMKNIĘCIA
  • Formalne zamknięcie projektu
  • Badanie opinii klienta i zespołu projektowego
  • Ocena realizacji projektu – dobre i słabe strony
  • Zebranie doświadczeń na przyszłość – firma jako organizacja samoucząca się

OBSZARY ZARZADZANIA PROJEKTEM
  • Zarządzanie ryzykiem – przewidywanie ryzyk (burza mózgów, listy kontrolne ryzyk, Analiza SWOT, diagram ISHIKAWY), jakościowa wycena ryzyka, planowanie działań na ryzyka (unikanie, przeciwdziałanie, minimalizowanie, przeniesienie)
  • Zarządzanie zakresem projektu – definiowanie metody zarządzania żądaniami zmian – przyjmowanie zgłoszeń, analiza i wycena zmiany, decyzja o zmianie, powiadamianie – rola PM i zespołu oceniającego)
  • Zarządzanie komunikacją – definiowanie kanałów i metod komunikacyjnych, rozpoznanie zagrożeń i problemów w komunikacji, definiowanie formularzy i narzędzi komunikacji
  • Zarządzanie jakością – definiowanie jakości, sposobów i mierników pomiaru, kontrola i plany naprawcze
  • Zarządzanie kosztami – planowanie budżetu projektu, źródeł finansowania, ocena wydajności budżetu, szacowanie kosztu końcowego na podstawie wydajności kosztów i harmonogramu, zmiany w budżecie


ASPEKT LUDZKI PROJEKTÓW
  • Zespół projektowy – budowa zespołu, dobieranie kompetencji, faza szturmowania, znaczenie zaufania, komunikacja w zespole, wspólnota celów, integracja, nieformalny lider, osoby marudne
  • Miejsce ludzi w strukturze organizacyjnej firmy a ich udział i zaangażowanie w projekcie
  • Motywacja
  • Reakcja na zmiany
  • Project Manager i jego rola w zespole projektowym
  • Project Manager jako lider



na górę strony