Projektowanie baz danych - część II

wróć


Projektowanie baz danych - część II doc wersja.doc


Dla kogo

Program szkolenia został przygotowany dla osób znających podstawy użytkowania i projektowania baz Microsoft Access

Stopień trudności

Średnio zaawansowany

Korzyści - czyli czego nauczysz się na szkoleniu

  • Przygotowywać koncepcyjny model bazy odpowiadający założeniom i wymaganiom relacyjnych baz danych
  • Projektować wszystkie potrzebne elementy bazy: tabele, relacje, kwerendy, raporty, formularze
  • Zabezpieczać bazę poprzez definiowanie ograniczonych uprawnień do bazy lub jej poszczególnych obiektów, szyfrować plik bazy
  • Archiwizowania danych historycznych
  • Przygotowywać efektowne raporty
  • Kontrolować, zmieniać i wyszukiwać dane w sposób zaawansowany
  • Tworzyć wykresy i tabele przestawne
  • Importować i eksportować dane do innych aplikacji

Szczegółowe zagadnienia

Projektowanie struktury bazy danych
  • Zasady projektowania baz – praca koncepcyjna – projektowanie struktury bazy – definiowanie informacji jakie chcemy uzyskiwać w wyniku użytkowania bazy, generowania raportów i prowadzenia analiz
  • Definiowanie grup danych – łączenie lub dzielenie informacji na spójne jednoznaczne obiekty
  • Warunki relacyjności modelu danych
  • Kontrola poprawności projektu pod kątem normalizacji – postać normalna baz relacyjnych – wprowadzanie zmian w projekcie
  • Niezależność pliku danych i aplikacji
  • Korzystanie z szablonów projektów –tworzenie bazy poprzez modyfikacje projektu wzorcowego – ocena budowy projektu, szukanie podobieństw i różnic w planowanym projekcie własnym
Tabele i pola danych
  • Praca z polami – definiowanie typów, maski wprowadzania i warunków poprawności dla pola, decydowanie o właściwym typie dla danych informacji, definiowanie pól o zdefiniowanej liście wartości jakie może ono przyjmować
  • Definiowanie klucza podstawowego dla tabeli: klucz jednego pola i wielu pól, zmiana definicji klucza, klucz automatyczny
  • Definiowanie indeksów dla wybranych pól w celu skrócenia czasu poszukiwania danych – indeksy zwyczajne i bez powtórzeń
  • Budowanie relacji pomiędzy tabelami – zasady budowania i poprawności relacji
  • Przygotowanie tabel do stosowania arkuszy podrzędnych (podarkuszy)
  • Analiza poprawności projektu: łączenie i dzielenie tabel
  • Ocena projektu poprzez korzystanie z arkusza – wprowadzanie, usuwanie, sortowanie, drukowanie, kopiowanie danych
Imprtowanie i eksportowanie danych
  • Importowanie danych pochodzących z arkusza MS Excel
  • Importowanie danych tekstowych o określonym separatorze pól lub określonej stałej szerokości pola
  • Importowanie danych z innych baz MS Access
  • Importowanie danych ze stron HTML
  • Eksportowanie danych do Excela
  • Tworzenie wykresu objaśniającego dla wykresu głównego – umieszczenie dwóch wykresów na jednym obszarze
  • Tworzenie listów seryjnych dla klientów zgromadzonych w pliku Accessa
Kwerendy i ich rola w pracy z bazą
  • Wyszukiwanie danych spełniających określone kryteria – budowa kwerendy wybierającej
  • Podsumowywanie danych w określonych grupach – tworzenie kwerendy podsumowującej – budowa pól i formuł obliczających
  • Tworzenie zapytań z parametrami pozwalających użytkownikowi na definiowanie kryterium w trakcie uruchamiania kwerendy, definiowanie parametrów
  • Dokonywanie zmian dla wybranej grupy rekordów za pomocą kwerendy aktualizującej, usuwanie i dołączanie rekordów spełniających określone warunki
  • Tworzenie tabeli za pomocą kwerendy – tworzenie tabel dla raportów o określonych ramach czasowych, danych historycznych, kopii zapasowej
  • Typowe problemy kwerend: błędny typ danych, prawo klucza podstawowego, rekordy zablokowane
  • Korzystanie z kwerendy krzyżowej w celu porównywania danych, obserwacji trendów – wykorzystanie kwerendy jako podstawy raportów tabelarycznych i wykresów
Projektowanie formularzy
  • Przygotowanie formularzy wprowadzania i przeglądania danych w bazie: tworzenie udogodnień dla osób trzecich korzystających z bazy danych
  • Definiowanie właściwości i wyglądu formularza
  • Tworzenie formularzy kolumnowych, tabelarycznych i arkuszowych
  • Przedstawianie danych szczegółowych za pomocą podformularza
  • Tworzenie elementów sterujących (formantów na formularzu): pokrętła, przyciski, listy, pola tekstowe, etykiety, przyciski opcji, grupa opcji; stosowanie formantów związanych, niezwiązanych i wyliczających
  • Wykorzystanie wykresów do prezentacji danych
  • Korzystanie z tabel przestawnych
Raportowanie wyników
  • Elementy raportu: nagłówek raportu, strony, grupy, sekcja szczegółów, stopka grupy, strony i raportu
  • Wybór typu raportu: raport jednokolumnowy, tabelaryczny i podsumowujący – przeznaczenie i różnice w projektowaniu
  • Elementy sterujące raportu
  • Elementy graficzne
  • Wykresy
  • Korzystanie z wyrażeń obliczeniowych na raporcie
  • Sortowanie i grupowanie danych
  • Tworzenie raportów złożonych – łączenie podraportów
  • Zachowanie raportu w oddzielnym pliku
Inne
  • Określenie bezpieczeństwa danych i praw dostępu do bazy dla poszczególnych pracowników
  • Szyfrowanie i deszyfrowanie bazy
  • Przygotowanie archiwum
  • Tworzenie ekranu powitalnego z opcjami przełączenia do określonych elementów bazy – Switchboard
  • Elementy makr

Czas trwania: 3 dni (24 godziny)

Cena: 1 290 zł



na górę strony
Wersja do druku